FANDOM

Googology je studie a nomenklatura velkých čísel.

Ten, kdo studuje a vynalezl velké množství a velká čísla, je znám jako googolog. Matematický předmět relevantní pro googologii je známý jako googologism; termín googolism je podobný, ale vztahuje se pouze na čísla. Googology je známá spíše komickými jmény, která jsou věnována googologismům, jako je "meameamealokkapoowa oompa", "a-ooga" a "wompogulus".

Googology se nesmí zaměňovat s googlologií, studiem vyhledávače Google a mnoha dalšími službami.

Antigeze k googologii je ultrafinitismus, který říká, že velké množství prostě neexistuje.

EtymologieEditovat

Termín byl vytvořen Andre Joyce, tvořený kombinací googol (klasické velké číslo) + -logos (řecká přípona, znamenat "studium"). Joyceho googologie zahrnovala návrh systému názvů čísel založených na slovním a náhodném extrapolaci. Je ironií, že tento termín se nezdá být dobře znám ani mezi svými vlastními praktiky, a jen málo "googologů" tento výraz používá k popisu sebe sama. Z velkých osobností v terénu pouze Sbiis Saibian značně používá slovo "googologie".

DějinyEditovat

Přestože termín googology je moderní, předmět již tak dlouho, jak lidé mají byl fascinován velkými čísly. Nejstarší známá kniha o 'googologist' je pravděpodobně Sand Reckoner napsal Archimedes, řecké polyhistor, někdy v třetího století před naším letopočtem V ní se rozvíjí systém čísel na \(10^{8 × 10^{16}}\). Je tu další příklady v dávné historii, znázorňující fascinace lidstva a dokonce i adeptness, s velkými čísly. Některé náboženské texty obsahují některé velmi velkých čísel. Bible obsahuje žádné definitivní čísla větší než \(10^8\), používá figurativní jazyk na mnoha místech k popisu velmi vysokých čísel jako 'hvězdy na obloze' nebo 'písek z moře.' s příchodem moderní matematiky a hrozící vynález počítač, matematici 19 a 20 století měl přístup k čísla větší než kdy předtím. Tato fascinace byla předána k laikům prostřednictvím populárních knih o matematice. 'Googol', 'googolplex' a 'mega' byly že všechny zavedena v knihách populární matematiky, napsal matematici, kteří chtěli vysvětlit, laikům co matematiků na mysli, když jsou vyvolána nekonečno. Nakonec fascinace velkých čísel se rozšířila na třídu amatérů, kteří se postarali o rozšíření myšlenek, patrná v těchto populárních knih o matematice. Tito lidé se stali brzy googologists. Stalo se tak na něčem podobu koníček, který stále pokračuje dnes, s amatéry dopisní papíry tvrdí, že 'vynalezl vůbec největší číslo.' Že bylo řečeno, ne všechno vyrobené je brilantní, ani není všechno kliky matematiky. Existuje škála dovednostních úrovní a některé z googology ve skutečnosti pochází z profesionální matematici, nikoliv amatéry. Zejména se zdá být tři třídy: Googologisms, které vznikají v odborné matematiky jako vedlejší účinky mnohem vážnější matematické úlohy, například Grahama a Skewesovo číslo. Googologisms vymyslel rekreačně profesionální matematici zřetězených zápis a zápis Steinhaus-Moser. Googologisms vytvořené výhradně amatéři, například Hyper-E zápis a pole notace. Po většinu dvacátého století brzy googologists pracoval v izolaci. Od nástupu Internetu však došlo k větší soutoku nápadů a několik webů se objevily získat volné kusy informací, které tvoří tělo znalostí, metodologie a konvence známé jako googology. Snad nejdůležitější z těchto míst jsou Googology Wiki, Robert Munafo web a jeden Infinity.Furthermore, během posledních 11 let (2002 až 2013) se objevily volně disciplinovanou Společenství velkých čísel nadšenců, dabing sami googologists, Tvorba web stránek, sdílení informací a na rozvoj kultury s unikátní přístup k jedné konkrétní výzvu: 'Co je největší číslo, můžete přijít s?' Googologists obecně vyhnout mnoha společných odpovědí jako 'nekonečno', 'něco můžete přijít s plus 1,' 'největší číslo, které lze pojmenovat v deset slov,' 'největší číslo si lze představit,' 'obrovské množství,' 'sto milionů bilionů dolarů miliard googolplex' nebo jiné reakce, neurčitou, nekonečná, neohraničená nebo nevkusný. Spíše googologists mají zájem definování určitého čísla pomocí efektivní a dalekosáhlé strukturální schémata a nesnažte se předešlo nekonečné pátrání po větší čísla, ale spíše povzbudit. Takže možná je přesnější popis problému: 'Co je největší číslo, můžete přijít s nejjednodušším nářadím?' Pokud jde o matematických disciplín jít, googology je podivín. Nebezpečně balancuje na hraně toho, co nazýváme 'věda,' stává více umělecké formy oproti matematické studie. Přestože googology zůstává a pravděpodobně vždy bude, temný, esoteriky a nepraktické studie, alespoň teď má jméno, historii a komunity.

Seznam googologůEditovat

Níže je uveden seznam osob, které významně přispěly k vysokoškolským studiím.

  • Chris Bird vynalezl Birdův arrayový zápis a pomáhal vyšetřovat a rozvíjet BEAF.
  • Jonathan Bowers vytvořil BEAF; on je považován za zakládajícího otce moderní googology.
  • John Conway vynalezl řetězcovou značku šipky.
  • Harvey Friedman zkoumal různé kombinační funkce, včetně n (k), TREE (k) a SCG (k).
  • Nathan Ho založil metodologii Googology Wiki a na svých stránkách znovu publikoval BIG FOOT.
  • Lawrence Hollom vynalezl hyperfaktorovou array notaci.
  • André Joyce vytvořil slovo "googology" a vytyčil jeden z prvních velkých jmenovacích systémů.
  • Donald Knuth vynalezl šipku.
  • LittlePeng9 definoval aktuální (pravděpodobně) největší pojmenované číslo, BIG FOOT.
  • Hugo Steinhaus a Leo Moser vytvořili notaci Steinhaus-Moser.
  • Tibor Rado navrhl funkci zaneprázdněného bobra, původní nekompatibilní funkci.
  • Agustín Rayo vynalezl slavnou funkci pojmenovanou po něm, jednu z nejrychleji rostoucích funkcí.
  • Sbiis Saibian vynalezl systém Extensible-E a psal webovou knihu o googologii.
  • Aarex Tiaokhiao vynalezl různé rozšíření na jiné notace.